dinsdag 9 december 2008

Op weg naar de Grand Canyon

Onze volgende bestemming was de Grand Canyon. We hebben de South Rim bezocht, wat in normale omstandigheden ongeveer 5 uur rijden is van Las Vegas.

De weg naar de Grand Canyon is een mooie weg. Zo kom je bij voorbeeld langs Lake Mead:


(Neen, ik ben niet kwaad, het zonlicht was redelijk fel)

Lake Mead is een door de mens aangelegd meer dat in stand wordt gehouden door de Hoover Dam. De grote weg van Las Vegas naar Grand Canyon gaat letterlijk over deze Dam, wat zeker op een verlengd weekend voor de nodige vertragingen zorgt.

Na een uur in de file gestaan te hebben en eenmaal de Hooverdam voorbij waren de wegen praktisch volledig vrij en konden we onderweg van de landschappen genieten.


De Colorado-rivier:


Even langs Route 66 gepasseerd


Nog een landschap onderweg:


Hoewel het niet zo aanvoelde was het toch winter, verder was er een uur tijdsverschil tussen Arizona (waar de Grand Canyon zich bevindt) en Nevada, wat er voor zorgde dat de duisternis al snel inviel en het om iets over vier (Las Vegas tijd) al volledig donker was.
De lichteffecten bij de ondergaande zon waren wel de moeite waard:


We zijn dan doorgereden tot een stadje op een mijl afstand van de zuidelijke ingang van de Grand Canyon. Daar hebben we overnacht in hotel Red Feather Lodge, om de volgende dag de Grand Canyon te bezoeken. Daarover later meer ...

zondag 7 december 2008

Death Valley

Met Thanksgiving (2 dagen vakantie hier) zijn we een weekje naar Las Vegas geweest. We hadden de vliegtuigreis, het hotel en een auto voor de ganse week als één pakket gereserveerd. Dat bleek vrij goedkoop te zijn. Vanuit Las Vegas hebben we dan enkele natuurparken in de omgeving bezocht. We zijn naar 2 nationale parken, Death-Valley en Grand Canyon, en een nationaal reservaat, Red Rock, geweest (stuk voor stuk prachtige natuurgebieden, elk met een eigen klimaat en uitzicht). Uiteraard hebben we ook Las Vegas bezocht, vooral 's avonds dan.

De tweede dag zijn we naar Death-Valley (of op wikitravel) gereden, zo'n 3 uur van Las Vegas. Dit is een woestijngebied met veel rotsen met verschillende kleuren, afgewisseld met uitgestrekte zout- en zandvlaktes. Ook op dit moment van het jaar is het er nog zeer warm en droog. Ook in Death Valley zelf heb je een auto nodig om van de ene bezienswaardigheid naar de andere te rijden.

Hier verlaten we Las Vegas op weg naar Death Valley (ik mocht weer rijden en Bert de weg uitstippelen):



Enkele sfeerbeelden:















Hier en daar is er gelukkig een verlaten toilet:



Over het algemeen lukte het goed van foto's uit de auto te trekken, maar soms



Bezoek van Badwater: een punt van Death Valley 86.0 m beneden zeeniveau, waar soms (zeer zoutig) water te vinden is. Al het wit is zout (geen zand).









Wandeling door een kloof naar de 'Natural Bridge', een natuurlijke stenen brug tussen beiden zijden van de kloof





Bezoek van Devil's Golf Course





Rit langs Artists Pallette (Artist's Drive scenic). De zon was spijtig genoeg al achter de bergen. Dus we hebben de kleuren niet ten volle kunnen te bewonderen. Klik hier voor mooiere beelden.



's Avonds, terug in Las Vegas, zijn we nog even naar de 'strip' (de boulevard met alle grote casino's en hotels) gegaan, waar we gegeten hebben in het Grand MGM hotel/casino.



Ze hebben er levende leeuwen in een kooi (en, zoals alles in Las Vegas, nog veel meer 'fantastische' dingen, om de mensen de illusie te geven dat alles mogelijk is).

woensdag 5 november 2008

Berkeley gaat uit de bol

Berkeley maakt deel uit van Alameda County waar 79% van de bevolking voor Obama gestemd heeft, en waarschijnlijk ligt dat percentage nog hoger in Berkeley. Gisteren, nadat duidelijk was dat Obama gewonnen had, is de bevolking dan ook helemaal uit de bol gegaan. Hieronder enkele beelden en filmpjes.











Ook enkele media bespreken het vieren in Berkeley:
Ten slotte nog 1 filmpje. The Daily Californian heeft een mooi overzichtsfilmpje van de hele dag (het kiezen zelf, het afwachten en de ontlading achteraf):

dinsdag 4 november 2008

Verkiezingen

Vandaag zijn het hier dus verkiezingen. Af en toe krijg ik de vraag van het thuisfront of ik veel hoor of zie van de verkiezingen. Wel eigenlijk niet veel.

Om te kunnen stemmen moet je je eerst inschrijven. Langs de weg (in Berkeley wordt er heel veel gewandeld) kwam je tot voor kort dan ook regelmatig een standje tegen waar je je kon inschrijven. Verder zag je ook regelmatig standjes waar je pins of t-shirten voor/met Obama kan kopen. Bij uitzondering kom je een reclamepaneel in een tuin of een poster voor het venster tegen.

De reden dat je hier niet zo veel van de verkiezingen ziet, is waarschijnlijk omdat Californië niet belangrijk is voor de kandidaten. Het is vrijwel zeker dat Obama hier gaat winnen en daarom gaat geen van de 2 kandidaten veel energie in deze staat steken (voor McCain is het hier toch hopeloos en voor Obama brengt het niets op). In de VS is het enkel belangrijk dat je de meerderheid hebt in een staat (het winner-takes-all systeem).
In de zogenaamde Swing States (Florida, North Carolina, Virginia, Ohio, Indiana, Georgia, Arizona en Missouri) ligt dat ongetwijfeld anders.

Aan de universiteit wordt er trouwens niet zo veel over de verkiezingen gepraat , behalve bij de debatten. De meeste studenten en proffen onderbreken dan hun werk en zochten op internet naar een nieuwssite waar het debat rechtstreeks te volgen was. Tijdens deze debatten wordt er duchtig commentaar gegeven. Eigenlijk heeft het dan meer iets weg van een sportwedstrijd.

zaterdag 1 november 2008

Rain arrives in the Bay Area

Pff ... ! De hele zaterdag heeft het geregend en ze hebben nog meer voorspeld. Het lijkt wel alsof we eventjes terug in België zijn.

Hier is dit een grote gebeurtenis. Het had nog niet geregend sinds wij hier zijn aangekomen. De mensen waren er al even op aan 't wachten/hopen. Iedereen sprak erover. De regen hing in de lucht, maar viel maar niet. Als het regenseizoen (begint eind oktober) te lang op zich laat wachten, wordt het hier blijkbaar zeer droog met als gevolg belabberde tuinen, problemen met watervoorziening, en in het ergste geval grote bosbranden, maar daar zijn ze dus dit jaar gelukkig van bespaard gebleven.