zaterdag 16 augustus 2008

Leuven -> Berkeley

We zijn doodmoe, maar goed aangekomen.
Een paar keer is het echter bijna misgelopen: net toen we aan boord wilden gaan in Zaventem had ik net op tijd gemerkt dat mijn DS2019-formulier niet meer tussen mijn paspoort zat en even terug lag het inderdaad op de grond. Er zonder had ik stande pede terug naar België teruggemoeten.
In Chicago zaten we bijna op de verkeerde vlucht. Wij moesten de vlucht met nummer 1835 hebben naar San-Francisco hebben (vertrek 17u20) en wij zaten bij de vlucht naar San Francisco van 18u35. "Gelukkig" had een vlucht naar Rome op diezelfde gate vertraging door een defect en was ik nog eens gaan checken of de gate nog steeds klopte. Nu daarmee waren we nog niet weg. Deze vlucht bleek overboekt te zijn en er stonden 36 mensen te wachten die er uiteindelijk niet op zouden geraken.
Nu terug even terug in de tijd: de immigratiedienst. Ik heb een J-1 visum (nog steeds met DS2019 formulier! :-)) waarbij de einddatum op voorhand al bepaald is en alles liep vlot voor mij. Nele daarentegen heeft een B-1 visum en hiervoor staat de duur van het visum los van de verblijfsduur en deze laatste wordt bepaald op het moment dat je het land binnenkomt... nu dus. Voor Nele heeft het allemaal wat langer geduurd. De vrouw aan de balie wou Nele wel dezelfde termijn geven maar ze dacht dat zij daarvoor niet de bevoegdheid had. Ze is even haar overste gaan consulteren en kwam even later terug met het nieuws dat ze niet langer dan 1 jaar kan geven (wat betekend dat Nele op 15 augustus 2009 terug moet), maar dat we nog met haar overste konden praten. Dat wilden we wel en even later zaten we in een kamertje met de overste. Deze zei dat hij ook met zijn overste gechecked had en dat het een "policy" ter plaatse was om niet langer dan 1 jaar te geven. Dus zit er voor Nele zit er niets anders op dan ofwel een verlenging te vragen in de VS (kostprijs $300) ofwel even naar het buitenland (bv. België) te gaan en terug te komen vermits bij een B-1 visum elke keer je het land binnenkomt de einddatum opnieuw vastgelegd wordt. Nele zal waarschijnlijk wel terug naar Europa gaan voor een conferentie of familiebezoek; maar anders is het misschien voldoende om snel even de grens van Mexico of Canada over te steken ;-)

Mocht bovenstaande tekst kant noch wal raken, ik heb een goede uitvlucht: gisteren zijn we bijna 24 uur wakker geweest en deze morgen was mijn lichaam ervan overtuigd dat het nog in België zat.

2 opmerkingen:

Bernadette zei

Goed om te horen dat jullie, ondanks alles, er toch zijn geraakt!! Misschien wel handig om een reden te hebben om even naar Mexico te gaan...
Hebben jullie handdoeken en beddengoed mee? Nu jullie weg zijn moet ik elke kans grijpen om de goede mama uit te hangen... Mijn bezorgdheid komt wel net iets te laat...
Fijn van zo snel nieuws te hebben.
Ik heb nu ook kennis gemaakt met Bert zijn verslag-schrijf-stijl, leest heel gemakkelijk en is heel tof; van de vermoeidheid is weinig te merken, chapeau!!
Mama Van Nele (en op het toetsenbord:Luce)

Nele zei

Nee, geen lakens mee, maar wel aangedacht. We zullen hier wel 2 nieuwe sets kopen. We weten trouwens nog niet hoe groot ons bed zal zijn.